رواية شغالة ونص دستة رجالة للكاتب العودةل عبد الالية
الحلقة الاولي
الخطوة الأولى
بلاغ الي الشرطة بالعثور علــى جثة خادمة فــي حالة تعفن داخل احدي الشقق السكنية فــي احد الاحياء الراقية !!!!!
انتقلت قوة مـــن الشرطة والطب الشرعي الي مكان الحادث .
عندمـــا وصل رجال الشرطة الي مكان الحادث وجدوا دكتور عاصم صارومـــانسية حب الشقة وزوجته دكتورة زينة علــى سلم العمـــارة امـــام الشقة المذكورة فــي حالة فزع وخوف شديد !!!
وبسؤااليةم تبين اكتشافهم لجثة خادمتهم داخل شقتهم عقب عودتهم مـــن اسبوع المصيف فــي حالة تعفن شديد !!!
دخلت قوة الشرطة الي الشقة ولم يستطيعوا تحمل رائحة التعفن الشديد حتي ارتدوا الكمـــامـــات الطبية ومعهم افراد الطب الشرعي الــذين وجدوا جثة الخادمة فتـــحفظوا علــىها وتم انتقااليةا الي المشرحة لاستخراج سبب الوفاة واكتشاف بعض التفاصيل التــي تقود لكشف ملابسات الحادث . وبدأوا فــي عمل الاجراءات اللازمة ورفع البصمـــات ووصف مكان ووضعية الجثة حين اكتشافها .
العودةت قوة الشرطة الي القسم باصطحاب دكتور عاصم وزوجته لأخذ اقوااليةم واستخراج اليةةية اكتشافهم للحادث .
بدأ الضابط بأخذ اقوال الزوج …..
: اسمك وسنك وعنوانك وعملك ؟
: اسمي عاصم ٤٩ سنة طبيب اسنان عنواني هـــو نفس عنوان الشقة محل الحادث .
: اتفضل قول ايه اللي حصل بالظبط ؟
: انا كنت مع مراتي وولادي فــي المصيف مـــن حوالي اسبوع ولمـــا رجعنا النهاردة اول لمـــا دخلنا الشقة مقدرناش نستحمل الريحة .ريحة تعفن شديدة جدا .دخلت انا ومراتي نشوف فــي ايه فــي الشقة شفنا شمس الشغالة اللي عندنا ميتة بالمـــنظر اللي سيادتك شفته ده . اتصلت وبلغت حضراتكم علطول .
: هي كانت عندها كام سنة و بتشتغل عندكم مـــن امتي ؟
: هي بتشتغل عندنا مـــن سنتين وتلت شهـــور بالظبط . وانا معايا صورة بطاقتها هتلاقي فــيــها تاريخ ميلادها ، اتفضل يا فندم .
: دي عندها ٢٤ سنة ومش متجوزة . بس غريبة انك فاكر تاريخ شغاليةا عندكم بالظبط .
: لا يا فندم اصل هي اشتغلت عندنا بعــد عيد جوازنا بحوالي اسبوع . كانت زينة مراتي استغلت مـــناسبة عيد جوازنا و طلبت مـــني اجيب حد يساعدها فــي البيت .علشان كده فاكر التاريخ كويس .
: تعتقد مين اللي قتاليةا ؟
: وانا هعرف ازاي يا فندم !! احنا كنا مش موجودين .
: لكن الحادثة حصلت فــي بيتك ، والمفروض انك استعلم مين بيولج بيتك فــي غيابك !! خصوصا ان مفــيش حاجة اتسرقت مـــن الشقة يعني الحادثة مش بغرض السرقة .
: يجوز انها استغلت انها لوحدها فــي الشقة وجابت راجل فــي الشقة .
: ياااه ، هي كان سلولكها سيئ للدرجادي ؟
: الفترة الاخيرة لاحظت علــىها انها استعلم رجالة .
: عرفت ازاي ان سلوكها كده ؟
: لاحظت انها بتتكـــلم رجالة فــي التليفون كتير بالليل فــي المطبخ ، وفــي مرة شوفتها فــي الاسانسير مع شاب شغال فــي شركة فــي العمـــارة كانوا فــي وضع غلط .
: مين الشاب ده ؟
: اسمه خالد شغال فــي شركة مقاولات فــي نفس العمـــارة .
: تمـــام . و ازاي تشغل واحدة زي دي فــي بيتك ؟!
: فــي الخطوة الأولى كانت كويسة جدا لكن بقول لحضرتك فــي الفترة الاخيرة بس اللي لاحظت علــىها كده .
: والمدام عندك استعلم كده ؟
: ايوه طبعا .
: وليه مش مشيتها مـــن عندك لمـــا عرفت ان سلوكها اتغير بالشكـــل ده ؟
: اتفقت انا والمدام اننا هنمشيها لمـــا نلاقي واحدة تانية كويسة .
: حضرتك ممكن تتفضل تستريح بره شوية و دخل المدام اخد اقوااليةا .
: ينفع اكون موجود وسيادتك بتاخد اقوااليةا ؟
: اسف يا ريت حضرتك تنتظرها بره .
: حاضر يا فندم .
خرج دكتور عاصم مـــن حجرة التحقيق ودخلت زوجته زينة …..
: اسمك وسنك وعنوانك وعملك ؟
: زينة ٤١ سنة نفس العنوان طبيبة اسنان .
: مين اللي قتل شمس الشغالة اللي عندكم ؟
: معرفش يا فندم انا كنت فــي المصيف انا وجوزي والولاد .
: عندك ولا قد ايه ؟
: عندي بنت وولد .
: عندهم كام سنة ؟
: مـــنال عندها ١٦ سنة ومروان عنده ١٩ سنة .
: مدام زينة ، ايه رأيك فــي القتيلة ؟
: الالية يرحمها فــي الخطوة الأولى كنا بنثق فــيــها وكنا فاكرنها محترمة لكن مـــن فترة عرفنا انها باستعلم شباب وسلوكها مش تمـــام .
: عرفتي مـــنين ان سلوكها مش تمـــام زي مـــا بتقولي ؟
: كنت بسمعها تتكـــلم باليةة مش كويسة فــي التليفون وخصوصا بالليل غير ان جوزي شافها فــي وضع مخل مع واحد فــي الاسانسير .
: وليه سبتوها تستمر بعــد مـــا عرفتوا كده ؟
: سبناها مؤقتا بس وكنا بندور علــى واحدة تانية تشتغل مكانهاا .
: مخوفتيش علــى جوزك وابنك مـــنها ؟
: جوزي رجل محترم وابني لسه صغير .
: لكن ١٩ سنة مش صغير ده بقه شاب وفــي سن خطر كمـــان .
: ايوه بس ابني متربي كويس وعمره مـــا يبص لوحده زي دي .وكمـــان احنا كنا قررنا اننا هنمشيها ونجيب واحدة غيرها علشان نبعــد عن الشبهـــات .
: تفتكري مين دخل بيتك وانتو مش موجودين ظلاليةا ؟
: معرفش لكن انا شوفت جثتها مربوطه برومـــانسية حبل مـــن رقبتها يعني احتمـــال تكون انتحرت .
وتجد هنا دق الباب ودخل احد الضباط ومعه رسائل وجدت فــي ملابس الجثة اثناء فحصها .
فتـــح الضابط رسائل ووجد المكتوب بهـــا كالأتي ( قررت التخلص مـــن حياتي بعــد أنه يئست مـــن كـــل شيئ ) .
ضحك الضابط بصوت عالي وقال لزينة : واضح انك مكشوف عنك الحجاب يا دكتورة .
: ليه حضرتك بتقول كده ؟
: لقينا رسائل فــي ملابسها بتعترف فــيــها انها انتحرت .
: الالية يرحمها ويسامحها .
: حضرتك تقدري تتفضلي دلظلي لكن ابعتي مروان ابنك ناخد اقواالية .
: ليه يا فندم مش خلاص عرفتوا انها انتحرت ؟
: وانتي قلقانه ليه كده ؟ ده مجرد اجراء شكـــلي مش اكتر .
: اصل ابني لسه صغير وعمره مـــا دخل قسم شرطة .
: مـــا انا قولتلك ابنك مش صغير وقولتلك متقلقيش يا دكتورة اتفضلي ابعتيه واطمـــني .
بمجرد ان خرجت دكتورة زينة لاحظ زوجها عاصم الارتباك الشديد علــىها فسأاليةا : مـــالك يا زينة ؟ فــي اي ؟
: طلب ابني مروان ياخد اقواالية !!!
: ازاي ؟ ده انا عرفت مـــن الضابط اللي دخل الية مـــن شوية انهم لقوا رسائل معها بتقول انها انتحرت يبقي عاوز مروان ليه ؟
: بيقولي اجراء شكـــلي مش اكتر .
: طيب اتفضلي يا هانم اتصلي بابنك خليه ييجي بسرعه .
اتصلت دكتورة زينة بمروان وبعــد نص ساعة جاء مروان وكان واضح علــىه التوتر والارتباك الشديد .
: فــي اي يا مـــامـــا ؟ همـــا عاوزني ليه ؟
: متخافش يا رومـــانسية حبيبي هياخد اقوالك زي انا وبابا متخافش مفــيش حاجة .
دخل مروان وبدأ الضابط النظر الية بتمعن وتدقيق شديد ممـــا زاد مـــن توتره وارتباكه بشدة .
فسأالية الضابط : مـــالك يا مروان اهدي شوية انت مرتبك كده ليه ؟
: اول مرة ادخل مكان زي ده .
: طيب العودةي فــي ايه اهدي كده انت بقيت رجل دلظلي والمفروض تكون اعصابك اقوي مـــن كده علشان تقدر تتحمل مسئوليات الحياة اللي هتواجهك بعــد كده .
: حاضر . حاضر يا فندم .
: ايه رأيك فــي شمس ؟
: رأيي مـــن ناحية ايه ؟
: مـــن ناحية كـــل حاجة .
: مش فاهم السؤال .
: يعني عاوز اعرف مـــنك انت شايف شمس دي ازاي ؟
: شايفها ازاي يعني ايه ؟
: انت بتستهبل يلا .قولي رأيك فــي شمس ايه ؟
الحلقة ٢
: ايه رأيك فــي شمس ؟
: رأيي مـــن ناحية ايه ؟
: مـــن ناحية كـــل حاجة .
: مش فاهم السؤال .
: يعني عاوز اعرف مـــنك انت شايف شمس دي ازاي ؟
: شايفها ازاي يعني ايه ؟
: انت بتستهبل يلا .قولي رأيك فــي شمس ايه ؟
: انا مش بركز معها اوي لكن اللي اعرفه ان مـــامـــا كانت بترتكز علــىها فــي كـــل حاجة فــي شغل البيت .
: تمـــام كده ، وايه كمـــان ؟
: كانت بتعمل الاكـــل حلو .
: وايه تاني يا مروان ؟
: بس كده .
: هـــو ده كـــل اللي استعلمه عنها يا مروان ؟
: ايوه ، دي خدامة المفروض اعرف عنها ايه تاني ؟
: يعني مثلا كان حلوة ولا لأ ؟ لطيفة معاك ولا لأ ؟
: اه هي كانت حلوه اوي وكـــل الناس كانوا عارفــين انها أجمل واحده فــي العمـــارة والعمـــارات اللي جنبنا كمـــان .
: وواحده حلوه زي كده اكيد كان نفسك تقرب مـــنها شوية .
: أأقرب مـــنها ازاي يعني ؟
: زي اي شاب لمـــا يرومـــانسية حب يقرب مـــن بنت حلوة ، مـــالك يا مروان ؟ انت عبيط بقي ولا بتستعبط ؟
: لا يا فندم . بس دي شغالة يعني معقول هبص اليةا !!
: طبعا معقول تبصاليةا ، ولازم تبص اليةا كمـــان !! هي بنت حلوة وانت شاب يبقي طبيعي انك هتبصاليةا .
: لكن انا مش بصيت اليةا ، فــي غلط فــي كده يعني ؟؟
: مـــاهـــو مش معقول يا مروان تبقي انت فــي سن المراهقة ومعاك خدامة جميلة بالشكـــل ده فــي البيت ومتبصاليةاش !! ده حتي يبقي عيب فــي حقك ؟
: ااأاااأ
: اتكـــلم مـــالك يا مروان متخافش . اتكـــلم براحتك انا مش ابوك هعاقبك ، والقضية خلاص خلصت وعرفنا انها انتحرت . احنا دلظلي اتنين شباب بيدردشوا شوية مع بعض ، قول مـــن غير كسوف بصيت لشمس وكانت عجباك ؟؟ صح ؟؟
: انا بصراحة عمري مـــا بصيت اليةا ، هي سليم جميلة بس مش استايل البنات اللي بيعجبني .
وتجد هنا رن التليفون ، رد الضابط علــى التليفون ثـــم تغيرت ملامحه فجأة وقال : معقول !!!!! تبقي مش انتحرت . بالشكـــل ده تبقي شمس اتقتلت مش انتحرت !!
شرد ذهن الضابط بعــد مكالمة التليفون وظل يفكر وينظر لمروان وقاالية : يعني شمس مش لفتت نظرك ابدا لانها مش الاستيل اللي بترومـــانسية حبه فــي البنات ؟؟؟
: ايوه حضرتك .
: طيب هي كان سلوكها كويس ولا كانت باستعلم شباب ؟
: معرفش .
: ازاي ماستعلمش وهي شغالة عندكم ؟ استعلم يا مروان ان اثناء فحص الجثة ظهر انها حامل ؟
زاد ارتباك وتوتر مروان وظل صامت فــي ذهـــول ولم يستطع النطق بكـــلمة .
نظر الضابط لمروان وقاالية : هتفضل ساكت كتير ؟
: مش عارف اقول ايه ؟ معنديش حاجة اقواليةا لأنهي معرفش حاجة .
: طيب يا مروان اتفضل روح دلظلي ونادي والدك مـــن بره أسأالية عن حاجة .
خرج مروان ودخل دكتور عاصم سريعا وقال : خير يا فندم ؟ مش حضرتك اخدت اقوالنا خلاص !!
: اه فعلا بس كنت عاوز اعرف اسم الشاب اللي شوفت شمس معاه فــي الاسانسير ؟
: اسمه عمرو شغال فــي شركة المقاولات اللي موجودة فــي نفس العمـــارة فــي الدور الثالث.
: شكرا يا دكتور عاصم ، تقدروا تتفضلوا دلظلي .
: شكرا يا فندم ، انا شايف حضرتك بتكمل تحقيق رغم ان حضرتك بتقول انكم عرفتوا انها انتحرت !!!
: شمس كانت حامل معني كده انها اتقتلت ورسائل اللي كانت فــي ملابسها دي حطها القاتل علشان يضلل العدالة . اتفضلوا انتوا دلظلي و لو احتاجتلكم هتصل بكم .
ذهبت قوة مـــن الشرطة لمقر شركة المقاولات التــي يعمل بهـــا المدعو عمرو وتبين أنه عمرو يعمل مهندس بالشركة و انه فــي اجازة مصيف مـــنذ ثلاثة ايام !!
وتبين مـــن التحريات بأنه المهندس عمرو غير متزوج وهـــو متمجموعة العلاقات النسائية .
العودة عمرو سريعا مـــن اجازته بمجرد علمه مـــن احد اصدقاؤه بسؤال الشرطة عنه بسبب الحادث .
دخل عمرو الي ضابط التحقيق والــذي بدأ بسؤاالية …
: اسمك وسنك وعنوانك وعملك ؟
: اسمي عمرو ٣٢ سنة مهندس مدني بشركة مقاولات .
: استعلم ايه عن شمس اللي بتشتغل عند دكتور عاصم ؟
: اعرف انها بتشتغل عند دكتور عاصم مـــن اكتر مـــن سنتين وانها بنت جميلة ودمها خفــيف وكانت بتضحك وتهزر مع كـــل الناس .
: هل كنت مرتبط بهـــا ارتباط عاطفــي او مـــا شابه ؟
: لا طبعا انا وضعي الاجتمـــاعي كمهندس مختلف عنها كتير ومش معقول لو فكرت فــي الارتباط اني افكر فــيــها .
: لكن دكتور عاصم قال انه شافكم فــي وضع مخل فــي الاسانسير !!
: وضع مخل !!!! لا لا مفــيش الكـــلمــات ده ، انا كنت بتكـــلم معها العودةي لأنهي كنت شايف انها بنت غلبانه وبصراحة بقه عرفت مـــنها ان دكتور عاصم ده نفسه كان بيعاكسها كتير واتهجم علــىها قبل كده .
: شمس قالتلك انه عمل كده امتي ؟
: ايوه يا فندم ، الكـــلمــات ده بعــد لمـــا اشتغلت عنده بشهرين .
: واستعلم هي ليه كملت شغل عنده لمـــا شافته بيعاكسها وبيتهجم علــىها .
: لأنه كانت بتاخد مرتب كويس عنده بتجهز به نفسها علشان تتجوز عاطف اللي كانت مرتبطة به بقصة رومـــانسية حب مـــن فترة طويلة .
: ومين عاطف ده كمـــان ؟
: معرفش عنه الا ان اسمه عاطف وانه تقريبا ابن خااليةا او ابن خالتها وشغال حداد وتقريبا اكبر مـــنها ب ٣ او ٤ سنين . بس كده لكن عمري مـــا شوفته .
: اتضح ان شمس كانت حامل . استعلم كانت حامل مـــن مين ؟
تغيرت ملامح المهندس عمرو وظهر علــىه الارتباك والتوتر الشديد وقال : حامل !!! حامل ازاي ؟ لأ ، اول مرة اسمع الكـــلمــات ده مـــن حضرتك .
: هل شمس كانت تربطها علاقات مشبوهة بأحد او بعض الرجال ؟
: لأ معتقدش انها تعمل كده . هي سليم كانت بتتكـــلم مع اي حد لكن كـــلمــات العودةي بعيد عن اي حاجة غلط .
: ارومـــانسية حب اعرفك يا بشمهندس عمرو لو ظهر انك بتكدب فــي اقوالك هيحدث موقفك وحش اوي و دليل انك
الحلقة ٣
المهندس عمرو : لأ معتقدش انها تعمل كده ، هي سليم كانت بتتكـــلم مع اي حد لكن كـــلمــات العودةي بعيد عن اي حاجة غلط .
الضابط : ارومـــانسية حب اعرفك يا بشمهندس عمرو لو ظهر انك بتكدب فــي اقوالك هيحدث موقفك وحش اوي و دليل انك لك يد فــي الجريمة !! لأخر مرة بسألك هل كان لك علاقة عاطفــية او علاقة مشبوهة بشمس ؟؟
: لا يا فندم علاقتي بشمس مش تزيد عن االيةزار والضحك وكانت احيانا بتحكيلي بعض مشاكـــاليةا وظروفها فكنت بساعدها مساعدات بسيطة علــى قد امكانياتي . اكتر مـــن كده مفــيش .
: لكن معروف عنك يا بشمهندس انك متمجموعة العلاقات النسائية ، معقول مع جمـــااليةا المثير المعروف عنها وانك كمـــان كنت بتساعدها مفكرتش تتشاقي معها ؟؟!!
: يا فندم ده كـــلمــات واشاعات مش اكتر ، انا برومـــانسية حب الضحك وااليةزار مع الكـــل سليم بهزر واضحك اكتر مع البنات والستات لكن ده مش معناه اني اوصل لعمل علاقات مشبوهة . ثـــم اني مش بفكر فــي النواحي العاطفــية لحد لمـــا احقق حلمي اني اعمل شركة مقاولات صغيرة كده ابدأ بهـــا حياتي . يعني المواضيع دي مش فــي دمـــاغي اصلا دلظلي .
: تقدر تتفضل دلظلي يا بشمهندس لكن هنحتاجك تاني فــي التحقيقات .
: تحت امرك يا فندم فــي اي ظل .
انصرف المهندس عمرو ثـــم قام فريق مـــن الشرطة بعمل تحريات عن المدعو عاطف الــذي ذكره المهندس عمرو بأنه مرتبط بالمجني علــىها .
وبعــد تحريات طويلة ظهرت مفاجأة غير متوقعة نهائيا !!
قادت التحريات بأنه المجني علــىها شمس كانت مرتبطة بابن خالتها عاطف مـــنذ سنين طويلة وانه مـــات فــي حادث مـــنذ اكثر مـــن اربع سنوات !!! اي قبل عماليةا عند دكتور عاصم بحوالي سنتين .
كمـــا تبين بأنه شمس انهارت نفسيا بعــد موت رومـــانسية حبيبهـــا واصيبت بمرض نفسي رفضت معه الاعتراف بموت رومـــانسية حبيبهـــا وكانت تتعايش وكأنه رومـــانسية حبيبهـــا مـــا زال حي لفترة طويلة !!
حتي تم علاجها نفسيا والعودةت للواقع ، ولكنها كانت ترفض الارتباط بأي شخص يتقدم لخطبتها !!!
حين علم الضابط بمرض القتيلة النفسي سابقا تجدد لديه احتمـــفيه انتحارها مرة اخري .
ولكن فجأة دق الباب و دخل معاونه الضابط سليم قائلا : فــي بنت بره بتقول انها عارفة مين اللي قتل شمس .
رد رؤوف بك : خليها تدخل بسرعة .
دخلت بنت فــي بداية العشرينات واجلسها ثـــم سائاليةا ..
: اسمك وعمرك وعملك ؟
: اسمي نادية عندي ٢١ سنة وشغالة فــي نفس العمـــارة اللي كانت بتشتغل فــيــها شمس الالية يرحمها .
: عندك معلومـــات عن الحادث ؟
: ايوه يا فندم ، اللي قتل شمس الواد مسعد الكهربائي .
: مين مسعد الكهربائي وعرفتي ازاي ان مسعد هـــو اللي قتل شمس ؟
: مسعد الكهربائي ده شغال فــي محل أدوات كهربائية جنب العمـــارة وكان بيعاكس شمس فــي الرايحة والجاية وهي كانت مش بتمن خلاله ، وقبل اكتشاف جثة شمس بيوم اختفــي مسعد ولمـــا سألت علــىه فــي المحل قالولي انه سافر عند اهالية فــي البلد .
: وانتي استعلمي مـــنين انه كان بيعاكسها وانها كانت مش متجاوبة معاه ؟
: شمس الالية يرحمها كانت صرومـــانسية حبتي ومش بتخبي علــىا حاجة .
: حلو اوي ، انا هبعت اجيب مسعد الكهربائي ده حالا بس عاوزك تحكيلي كـــل حاجة عن المرحومة .
: حاضر يا فندم .
: اول حاجة عايز اعرف علاقتها بالناس اللي كانت بتشتغل عندهم ؟
: فــي الاول علاقتها بيهم كانت كويسة لكن بعــد كده دكتور عاصم كان بيبصاليةا وفــي مرة اتهجم علــىها لكن هي كانت بنت بميت رجل وعرفت تصده وتوقفه عند حده ، لكن االيةانم بقي فــي الاول كانت بتعطف علــىها لكنها بعــد كده كانت بتعاماليةا وحش لمـــا حسيت ان جوزها بيبصاليةا وعينه مـــنها ، حتي الواد ابنهم اللي اسمه مروان كان عينه مـــنها وبيعاكسها اصاليةا الالية يرحمها كانت حلوة اوي وكـــل اللي يشوفها بيحدث عينه مـــنها ، لكن هي كانت جدعة ومش بتمن خلال حد .
: وهي مش مشيت مـــن عندهم ليه لمـــا الدكتور وابنه كانوا عينهم مـــنها والدكتورة كمـــان كانت بتعاماليةا وحش ؟ الطبيعي انها كانت تدور علــى شغل عند ناس تانيين وتسيبهم وتمشي !!!
: هي كانت فعلا بتدور علــى شغل تاني فــي الفترة الاخيرة لمـــا زهقت مـــن معاملة الدكتور واسرته اليةا .
: مين تاني كان بيعاكسها او عينه مـــنها غير مسعد الكهربائي وبغير دكتور عاصم وابنه مروان ؟
: بشمهندس عمرو اللي فــي الشركة بردو كان بيعاكسها ؟
: المهندس عمرو ده اللي معروف عنه انه بتاع بنات ، صح ؟؟
: ايوه هـــو ده يا بيه .
: وليه قولتي ان مسعد الكهربائي هـــو اللي قتاليةا ؟ مـــا يمكن مهندس عمرو هـــو اللي قتاليةا ولا دكتور عاصم ولا حد مـــن عيلته !!
: لأ البشمهندس عمرو سليم عينه زايغة وبتاع بنات وكان بيعاكسها لكنه مش ممكن يعمل كده ، انمـــا مسعد ده مـــنه لالية هـــو اللي قتاليةا .
: وانتي متأكد ليه كده ان مسعد هـــو اللي قتاليةا ؟
: لأنه غدار والغدر فــي دمه .
: عرفتي ازاي انه غدار والغدر فــي دمه ؟
: علشان كنت برومـــانسية حبه وسبني و بص لشمس .
: لا استنيني بقي . يعني انتي بترومـــانسية حبي مسعد وهـــو سابك وراح بص لشمس ؟
: ايوه .
: طيب مـــا يمكن انتي اللي قتلتيها بدافع الغيرة وجاية تعملي بلاغ وتتهميه علشان تبعــدي الجريمة عن نفسك ؟ ويمكن بتتهمي مسعد بدافع الانتقام مـــنه علشان سابك ؟
الحلقة ٤
: لا استنيني بقي . يعني انتي بترومـــانسية حبي مسعد وهـــو سابك وراح بص لشمس ؟
: ايوه يا بيه .
: طيب مـــا يمكن انتي اللي قتلتيها بدافع الغيرة وجاية تعملي بلاغ وتتهميه علشان تبعــدي الجريمة عن نفسك ؟ اويمكن بتتهمي مسعد بدافع الانتقام مـــنه علشان سابك ؟
: انا اغير مـــن شمس مستحيل دي شمس دي كانت اختي واقرب حد ليا . وبعــدين هغير مـــنها ليه وهي كانت مش بتمن خلاله ولا بتديالية وش . لا يا فندم . مسعد هـــو اللي قتاليةا ، انا متأكدة .
: طيب اذا كانت شمس كانت مش بتمن خلال مسعد ولا متجاوبه مع المهندس عمرو ولا دكتور عاصم ولا ابنه مروان ، كانت بترومـــانسية حب مين ؟
: مـــن ساعة لمـــا عاطف خطيبهـــا مـــات مرومـــانسية حبتش حد بعــده ، هـــو كان اول واخر رومـــانسية حب فــي حياتها .
: اومـــال هي كانت حامل مـــن مين ؟
: حامل !! لا لا قطع لسان اللي يقول علــىها كده ، شمس كانت شريفة وعمرها مـــا تعمل كده ابدا .
: هي دي الحقيقة ،الطب الشرعي اثبت انها كانت حامل فــي اربع شهـــور ظل وفاتها .
: هي فعلا كانت بتشتكي مـــن تعب فــي بطنها الفترة الاخيرة لكن لا لا لا مستحيل شمس تعمل كده .
: تفتكري شمس تكون انتحرت ؟
: لا يا بيه مستحيل ، شمس عمرها مـــا فكرت فــي الانتحار ولا ممكن تفكر فــي الانتحار ، انا بقولك اللي قتاليةا الواد مسعد الكهربائي .
: بصي انتي تقدري تتفضلي تمشي دلظلي لكن اعملي الأكاونتك الخاص هنبعتلك تاني علشان نكمل التحقيق .
: حاضر يا فندم .
جلس رؤوف بك فــي حيرة يفكر فــي هذه القضية الغامضة المعقدة ثـــم قرر ان يستعيين بمعاونه الضابط سليم وقال الية ……
: انا عاوزك معايا يا سليم فــي قضية البنت شمس الشغالة دي .
: انا معاك يا فندم فــي اي حاجة ، هي قضية البنت دي معقدة للدرجادي ؟
: القضية فــيــها ملابسات كتير ومش واضح اذا كانت مـــاتت مـــنتحرة ولا اتقتلت ده غير ان واضح ان البنت كانت اليةا علاقات كتير ومتشابكة وده مخلي القضية معقدة .
: حضرتك قدها يا فندم يامـــا كان فــي قضايا اصعب مـــن كده بكتير وحضرتك قدرت توصل للجاني بكـــل سهـــولة .
: لكن انا بردو محتاجلك معايا فــي القضية دي .
: انا تحت امرك يا فندم .
: اول حاجة يا سليم عاوزك تجيب مسعد الكهربائي علشان نشوف موضوعه ايه ده كمـــان وبعــدين تقعد معايا نراجع اقوااليةم كـــاليةم .
: تمـــام يا فندم و اكيد عايزين التقرير النهائي للطب الشرعي .
وبعــد عودة مسعد الكهربائي مـــن قريته تم احضاره الي القسم لأخذ اقواالية ….
: اسمك وعمرك وعملك ؟
: اسمي مسعد ٢٩ سنة شغال فــي محل أدوات كهربائية .
: استعلم ايه عن شمس الشغالة اللي عند دكتور عاصم ؟
: اعرف انها بنت حلال وغلبانه .
: مين اللي قتاليةا ؟
: معرفش ، انا معرفتش انها اتقتلت الا لمـــا رجعت مـــن البلد .
: سافرت بلدك ليه فــي التوقيت ده إختيارا ؟
: انا متعود كـــل شهر اسافر البلد اشوف اهلي واقعد معاهم كام يوم وارجع .
: علاقتك ايه بشمس ؟
: مفــيش اكتر مـــن صباح الخير صباح النور واحيانا كنت بطلع عندهم لمـــا يحدث عندهم شغل فــي الكهربا .
: كنت بتعاكسها ليه باستمرار ؟
: مش معاكسة انا كنت عاوز اتجوزها وعرضت علــىها الجواز اكتر مـــن مرة .
: وهي كانت بترفض ؟
: ايوه .
: وطلعت عندهم الاسبوع اللي فات تعمل شغل ودكتور عاصم وعيلته فــي المصيف ؟
ارتبك مسعد وقال : لا لا مطلعتش .
: استعلم نادية الشغالة فــي نفس العمـــارة ؟
: ايوه اعرفها .
: استعلم ايه عنها ؟
: عيلة غلبانه بس مجنونه ودمـــاغها ضاربة شوية .
: مجنونة ازاي يا مسعد ؟
: كـــل اللي فــي دمـــاغها الجواز ، ومفــيش قدامها غيري ، كـــل شوية تقولي اتجوزني اتجوزني .
: وهي كده تبقي مجنونة !! يمكن بتقولك كده علشان بترومـــانسية حبك .
: انا قولتاليةا كتير اني برومـــانسية حب شمس ومش برومـــانسية حبهـــا .
: تفتكر تكون هي اللي قتلت شمس بدافع الغيرة مـــنها علــىك ؟
: معرفش يابيه ، لكن معتقدش انها تعمل كده دي بت غلبانه وكانت بترومـــانسية حب شمس اوي وكانوا قريبين مـــن بعض اوي زي الاخوات .
: ولمـــا شمس رفضتك اكتر مـــن مرة مفكرتش تنتقم مـــنها ؟
: انا انتقم مـــنها !! ازاي وانا برومـــانسية حبهـــا ، اللي يرومـــانسية حب يا فندم عمره مـــا يكره ولا يفكر فــي الانتقام .
: اخر مرة طلعت تعمل شغل فــي شقة دكتور عاصم كان امتي ؟
: مـــن فترة طويلة يمكن اكتر مـــن ٦ شهـــور وزيادة .
: شمس كانت بترفض الجواز مـــنك ليه يا مسعد ؟
: كانت بتقولي انها مخطوبة لعاطف ابن خالتها ، بس انا كنت سامع ان ابن خالتها ده مـــات مـــن فترة طويلة ، بصراحة معرفش عاطف ابن خالتها ده عايش ولا مـــات .
: هل شمس كان اليةا علاقات مشبوهة بأحد او بعض الرجال ؟
: لا لا البت دي كانت شريفة ومحترمة ، وانا لمـــا شوفتها محترمة واخلاقها كويسة فكرت اتجوزها .
: اومـــال هي كانت حامل مـــن مين ؟
: حامل !!! لا لا مستحيل !!!
: هي دي الحقيقة شمس كانت حامل قبل مـــا تتقتل .
: لا انا مش ممكن اصدق .
: تقرير الطبيب الشرعي اثبت انها كانت حامل يا مسعد فــي اربع شهـــور .
: انا اول مرة اعرف كده وبصراحة مش مصدق انها ممكن تعمل كده .شمس تعمل كده !! لا مستحيل .
: تقدر تمشي دلظلي يا مسعد وبلاش تسافر بلدك دلظلي علشان هنحتاج نستكمل اقوالك تاني .
: حاضر يا فندم .
جلس الضابط رؤوف مع معاونه سليم و قامـــا باالعودةة قراءة اقوااليةم كلا ثـــم اخذ رؤوف نفس عميق و قال : ايه رأيك يا سليم ؟ تفتكر مين القاتل ؟ ولا البنت تكون انتحرت ؟
: بصراحة يا فندم لحد دلظلي مش واضح ، قضية غريبة فعلا لكن الاغرب ان مفــيش حد مـــن اهل البنت ظهر لحد دلظلي ولا حتي علشان يستلم الجثة ويدفنها .
: البنت ماليةاش حد امها مـــاتت وهي صغيرة و ابوها مـــات مـــن خمس سنين وماليةاش اخوات مفــيش الا مرات ابوها ولمـــا روحنا العنوان اللي موجود فــي بطاقة القتيلة عرفنا انها مشيت مـــن فترة طويلة ومحدش يعرف اليةها .
: وبعــدين يا فندم ؟ احنا لازم نوصل لحد مـــن اهاليةا اكيد اقوال اي حد مزهم ممكن تفــيدنا فــي القضية .
: هات صارومـــانسية حبتها نادية تاني ممكن تكون استعلم مكان حد مـــن اهاليةا .
جاءت نادية والحزن والألم واضحان علــىها بشدة ثـــم جلست ….
: انتي قولتي يا نادية ان شمس كانت صرومـــانسية حبتك واكتر مـــن اختك صح ؟
: ايوه .
: استعلمي حد مـــن قرايبهـــا ؟
: شمس كانت مقطوعة مـــن شجرة وماليةاش حد وده كان مطمع الناس فــيــها بس هي كانت جدعة وبمليون رجل ومش ممكن تكون حامل ابدا .
: يعني مفــيش حد كان بيسأل علــىها ولا هي كانت بتزور حد مـــن قرايبهـــا ؟
: بقول لحضرتك كانت مقطوعة مـــن شجرة ، مفــيش الا مرات ابوها اللي جتاليةا مرتين تزورها علشان كانت عاوزة تجوزها لأخوها .
الحلقة ٥
جاءت نادية والحزن والألم واضحان علــىها بشدة ثـــم جلست ….
: انتي قولتي يا نادية ان شمس كانت صرومـــانسية حبتك واكتر مـــن اختك صح ؟
: ايوه .
: استعلمي حد مـــن قرايبهـــا ؟
: شمس كانت مقطوعة مـــن شجرة وماليةاش حد وده كان مطمع الناس فــيــها بس هي كانت جدعة وبمليون رجل ومش ممكن تكون حامل ابدا .
: يعني مفــيش حد كان بيسأل علــىها ولا هي كانت بتزور حد مـــن قرايبهـــا ؟
: بقول لحضرتك كانت مقطوعة مـــن شجرة ، مفــيش الا مرات ابوها اللي جتاليةا مرتين تزورها علشان كانت عاوزة تجوزها لأخوها شعبان .
: اخوها ده كان معاها ؟
: ايوه فــي المرتين ، لمـــا شافها اول مرة كان هيموت علــىها ورومـــانسية حبهـــا اوي لكن هي رفضته لأنه كانت مش بترومـــانسية حب مرات ابوها .
: كان امتي لمـــا مرات ابوها واخوها كانوا عندها ؟
: الكـــلمــات ده مـــن ٣ او ٤ شهـــور تقريبا .
: استعلمي عنوان مرات ابوها ؟
: ايوه ، هي اعطتني عنوانها قبل مـــا تمشي اخر مرة وقالتلي لو قدرتي تقنعيها انها تتجوز اخوها هتديني فلوس كتير .
: تفتكري ممكن يحدث لمرات ابوها او اخوها يد فــي قتاليةا ؟
: لا . مسعد الكهربائي هـــو اللي قتاليةا .
ضحك الضابط وقال : ولو مش مسعد اللي قتاليةا ممكن مرات ابوها او شعبان اخوها اليةم يد فــي قتاليةا ؟
: اه ممكن دول ناس كـــاليةم شر ويامـــا عذبوا المرحومة .
: قولي لي عنوان مرات ابوها بسرعة .
اخذ الضابط سليم العنوان و جاء بعــد ساعة واحدة ومعه مرات ابو شمس واخيها شعبان .
بدأ التحقيق مع شعبان الــذي وضح علــىه معالم الاجرام .
: اسمك وعمرك وعملك ؟
: اسمي شعبان عندي ٣٤ سنة علــى باب الالية .
: يعني ايه علــى باب الالية ؟ شغال ايه ؟
: علــى باب الالية مليش شغل .
: انت ليك سوابق ؟
: ايوه يا بيه لسه خارج مـــن عشر سنين سجن .
: كنت مسجون فــي ايه ؟
: مخدرات .
: والمرة دي هتدخل السجن فــي قتل .
: قتل ايه يا بيه انا برئ والالية مـــا قتلت حد .
: انت اللي قتتاليةا اعترف بالذوق كده علشان مش عايز استخدم معاك اسلوب تاني مش هيعجبك .
: قتلت مين يا بيه انا والالية مـــا اعرف انتوا جايبني تجد هنا ليه .
: قتلت شمس بنت جوز اختك .
: هي شمس مـــاتت !!! يا وقعة سودة يا ولاد !! بقي البت اللي زي الملاك دي تتقتل !!
: انت هتمثل يلا وهتعمل الشويتين دول علــىنا ؟
: والالية يا بيه مـــا اعرف حاجة عن الموضوع ده الا مـــن سيادتك دلظلي .
: يعني مش انت اللي قتلتها ؟
: يا بيه انا كنت مرومـــانسية حبوس فــي خناقة بقالي اكتر مـــن اسبوعين ولسه خارج اول امبارح معرفش حاجة .
: انت بتحور علــىا يا شعبان ؟؟؟
: يا بيه حضرتك ممكن تسأل زمـــايلك اللي فــي القسم عندنا وتتأكد بنفسك .
: هنأكد يا شعبان بس لو طلعت بتكدب فــيــها اعدام يا شعبان .
: حاضر يا بيه ، لو كنت بكدب اشنقوني .
ثـــم بدأ التحقيق مع زوجة الاب …..
: اسمك وعمرك وعملك ؟
: اسمي نعيمة عندي ٥٨ سنة مبشتغلش يا بيه .
: استعلمي ايه عن القتيلة ؟
: قتيلة مين يا بيه ؟
: شمس بنت جوزك .
: شمس مـــاتت !! يا ضنايا يا بنتي .
: يعني زعلانة علــى موتها يا نعيمة ؟
: ايوة يا بيه طبعا دا انا اللي مربياها .
: ومـــنين الحنية دي يا نعيمة ؟ ده اللي اعرفه انك كنتي معذباها ؟
: يابيه العشرة متهـــونش الا علــى ولاد الحرام . سليم يمكن اكون قسيت علــىها شوية زي اي ام مع ولادها ، لكن انا اللي مربياها و فــي عشرة بينا .
: كونتي عاوزة تجوزيها لأخوكي شعبان ليه يا نعيمة ؟
: زي اي حد لمـــا يتجوز يا بيه . البت كانت حلوة وكنت عاوزة اخدها لاخويا .
: ولمـــا رفضت قتلتيها صح ؟
: لا والالية يا بيه مـــا اعرف حاجة عن الموضوع ده الا مـــن سيادتك دلظلي .
: يعني مش انتي اللي قتليتيها ؟
: يا بيه انا مش اقدر ادبح فرخة هقتل انسانة وكمـــان انا اللي مربياها !!
: لو طلعتي بتكدبي يا نعمة هتتشنقي .
: يا بيه لو بكدب اشنقوني . وانا هقتاليةا علشان رفضت اخويا !! مـــا ترفض ولا تتجوز انا هستفاد ايه مـــن جوازهم !! انا عرضت علــىها الجواز لاخويا زي اي حد رفضت او قبلت بقي مش يستدعي اني اقتاليةا .
: مـــاشي يا نعيمه هنشوف اذا كنتي بتكدبي ولا لأ ، تقدري تمشي تروحي دلظلي .
وبعــد انصراف زوجة الاب نظر رؤوف لسليم وضحك وقاالية : ايه رأيك يا حضرة الضابط ؟ تفتكر البنت انتحرت ولا اتقتلت ؟ ومين اللي قتاليةا ؟ عندك ٦ رجالة ( دكتور عاصم وابنه مروان والمهندس عمرو ومسعد الكهربائي وعاطف ابن خالتها وشعبان اخو مرات ابوها ) .
: ايوه وفــي معاهم ٣ ستات ( الدكتورة زينة ونادية صرومـــانسية حبتها ونعيمة مرات ابوها ) بس انا مـــندهش ان سيادتك مش اتحفظت ولا علــى اي حد مـــنهم علــى ذمة التحقيق ؟
: مفــيش حد علــىه دليل علشان اتحفظ علــىه وارومـــانسية حبسه .
: وبعــدين يا فندم حضرتك شايف ايه ؟
: انت شاكك فــي مين يحدث القاتل ؟
: بصراحة شاكك فــيــهم كـــاليةم لكن النسبة الشك عندي اكبر فــي تلاته .
: مين همـــا ؟
: عاصم اللي بتشتغل عنده ونادية صرومـــانسية حبتها ومسعد الكهربائي .
: انا بردو تقريبا نفس رأيك بس بضيف اليةم زينة مرات عاصم .
: وهنعمل ايه دلظلي ؟
: عايزين تقرير الطب الشرعي ونركز التحريات حول الاربعة ونعيد سؤااليةم مرة تانية .
: تمـــام يا فندم . وانا هحاول اجيب تقرير الطب الشرعي النهاردة .
وبعــد عدة ساعات جاء الضابط سليم ومعه تقرير الطب الشرعي .
: عملت ايه يا سليم ؟ جبت التقرير ؟
: ايوه يا فندم . التقرير بيقول ان شمس مـــاتت بالخنق مـــن الخلف وانها تعرضت لمحاولة اجهاض قبل الوفاة باليةة مباشر .
: كده يا سلبم اتأكدنا ان البنت دي اتقتلت وان اللي قتاليةا كان بيحاول يجهضها قبل قتاليةا علشان يتهرب مـــن مسئولية حماليةا . يبقي هنستبعــد الشك فــي زينة مرات الدكتور ونادية صرومـــانسية حبتها ونركز اكتر مع دكتور عاصم ومسعد الكهربائي .
: تمـــام يا فندم لكن احنا هنستبعــدهم مؤقتا بس الي ان يجد حديث .
: صح يا سليم انت كده فهمتني كويس .
: وهنبدأ مع مين يا فندم دكتور عاصم ولا مسعد الكهربائي .
: الاتنين ، ابعت هاتلي الاتنين حالا .
وبعــد اقل مـــن ساعتين وصل دكتور عاصم ومعه زوجته دكتورة زينة ، وعندمـــا دخلا الي الضابط رؤوف قال اليةم …..
: ايه اللي جاب المدام يا دكتور انا طلبتك انت بس ؟
: زينة مراتي قلقت لمـــا حضرتك طلبتني علشان كده جات معايا .
: طيب اتفضلي يا مدام انتظريه بره .
خرجت مدام زينة بعــد ان سألت الضابط : هي مش القضية اتقفلت والبنت طلعت انها انتحرت !! ايه لزمتها بقي انكم تقلقونا ؟ كفاية تعب الاعصاب اللي احنا فــيــه وشقتنا اللي خايفــين نعيش فــيــها بعــد الحادثة !!
: انا مقدر طبعا كـــلمــاتك لكن شمس اتأكدنا انها اتقتلت مش انتحرت علشان كده هنكمل شغلنا .
خرجت مدام زينة ثـــم وجهه رؤوف كـــلمــاته الي عاصم …..
: انا خرجت المدام بره علشان الكـــلمــات اللي هقوالية مش هينفع اقوالية قدامها ؟
: كـــلمــات ايه حضرتك ؟
: واضح يا دكتور انك شقي اوي .
: نعم !!! حضرتك بتقول ايه ؟
: بقول ان انا عرفت انك كنت بتعاكس شمس كتير وانك اتهجمت علــىها اكتر مـــن مرة .
: لا الكـــلمــات ده كدب ، مين اللي قال لحضرتك كده ؟
: لأ الكـــلمــات مش كدب الكـــلمــات ده حصل فعلا
الحلقة ٦
خرجت مدام زينة ثـــم وجهه رؤوف كـــلمــاته الي عاصم …..
: انا خرجت المدام بره علشان الكـــلمــات اللي هقوالية مش هينفع اقوالية قدامها ؟
: كـــلمــات ايه حضرتك ؟
: واضح يا دكتور انك شقي اوي .
: نعم !!! حضرتك بتقول ايه ؟
: بقول ان انا عرفت انك كنت بتعاكس شمس كتير وانك اتهجمت علــىها اكتر مـــن مرة .
: لا الكـــلمــات ده كدب ، مين اللي قال لحضرتك كده ؟
: لأ الكـــلمــات مش كدب الكـــلمــات ده حصل فعلا ، عاوز اعرف بقي شقاوتك معاها وصلت لحد فــين يا دكتور ؟
: لا يا فندم الكـــلمــات ده محصلش .
: بقولك حصل وانا متأكد ، انكارك ده مش هيحدث فــي مصلحتك ابدا بالعكس ده هيثبت انك عاوز تداري علــى حاجة عديدة .
سكت عاصم لفترة قصيرة ثـــم قال : زي اي رجل لمـــا بيشوف بنت حلوة ويعجب بهـــا مش اكتر وانا فعلا عاكستها اول مـــا جت تشتغل عندنا لكن لمـــا لقيتها شريفة وكويسة بعــدت عنها ومفكرتش فــيــها تاني .
: اومـــال ليه تسوء سمعتها وتقول انها كانت باستعلم رجالة ؟
: لا يا فندم حضرتك فاهم غلط ، معاكستي اليةا كانت فــي الخطوة الأولى وكانت هي فعلا ظلها كويسة لكن فــي الفترة الاخيرة عرفت انها بتكـــلم رجالة فعلا .
: واكيد طبعا حاولت معاها تاني صح ؟؟
: لأ . كان اعجابي بيها انتهي وكنت خلاص اخدت علــى وجودها فــي البيت علشان كده مفكرتش فــيــها تاني ، لكن فكرت امشيها علشان سمعتنا .
: انت قولت انك شوفت شمس مع المهندس عمرو فــي وضع مخل فــي الاسانسير ؟
: ايوه يا فندم الكـــلمــات ده حصل فعلا لكن همـــا مش شافوني ظلها ولمـــا قولت للمدام قررنا اننا نشوف شغالة تانية غيرها .
: خطك حلو يا دكتور ؟
: ايه السؤال الغريب ده ؟
: عاوزك تكتبلي الجملة دي فــي ورقة .
: جملة ايه ؟
: الجملة اللي كانت فــي رسائل اللي لقيناها فــي ملابس القتيلة .
: حاضر يا فندم هات قلم وورقة .
: اتفضل ، يا ريت بعــد مـــا تكتب دخل المدام هسأاليةا عن حاجة .
خرج عاصم ووضح علــىه التوتر وكان بالخارج مدام زينة فــي انتظاره وعلــى الجانب الاخر وقف مسعد الكهربائي فــي انتظار .
وقبل دخول مدام زينة جاء الضابط سليم وقال للضابط رؤوف …
: علفكرة يا فندم عاطف ابن خالة شمس مـــات فعلا مـــن ٤ سنين .
: انا كنت متوقع كده لكن كان لازم نتأكد .
دخلت مدام زينة للضابط رؤوف وطلب مـــنها كتابة نفس الجملة . فقالت الية : حضرتك شايف ايدي مربوطة يا فندم .
: سلامتك يا دكتورة ، ايدك مـــااليةا ؟
: وقعت علــىها واحنا فــي المصيف .
: الف سلامة علــىكي ، معلش حاولي تكتبي الجملة براحتك .
وبعــد ان كتبتها قالت للضابط : علفكرة انا كنت النسيان اقول لحضرتك حاجة حصلت .
: خير يا دكتورة ، اتفضلي انا سامعك .
: بعــد مـــا روحنا المصيف بيومين شمس اتصلت علــىا وقالتلي ان الكهربا فــي المطبخ مش شغالة و استأذنتني انها تطلع مسعد الكهربائي اللي واقف بره علشان يصلحها .
: وانتي وافقتي ؟
: ايوه .
: ومخوفتيش مـــن دخول رجل غريب بيتك وانتوا مش موجودين !! خصوصا انك مش بتثقي فــي سلوك شمس ؟
: انا وافقت بحسن نية . ومش فــي دمـــاغي ان يحدث بينها وبينه حاجة .
: طيب تقدري تتفضلي دلظلي .
خرجت مدام زينة وانصرفت مع زوجها عاصم بينمـــا دخل مسعد الكهربائي الي غرفة الضابط .
: اقعد يا مسعد .
: شكرا يا فندم .
: مش قولتلك يا مسعد لو بتكدب علــىا يبقي لك يد فــي الجريمة ؟
: وانا مش كدبت ابدا فــي كـــلمــاتي مع سالعودةتك .
: لأ ، كدبت يا مسعد ، لمـــا سألتك اخر مرة طلعت تعمل شغل كهربا فــي شقة دكتور عاصم امتي رديت وقولت مـــن اكتر مـــن ست شهـــور .
: ايوه يا فندم ويمكن اكتر مـــن كده كمـــان .
: لا يا مسعد انت طلعت تعمل شغل عند الدكتور بعــد مـــا راح مع اسرته المصيف بيومين وده تقريبا توقيت تنفــيذ الجريمة وتاني يوم علطول انت سافرت بلدك .
: لا يا فندم محصلش اني طلعت الشقة دي خالص الفترة دي .
: بلاش انكار ، الانكار مش هيفــيدك ، كده التهمة ثابتة علــىك ، قول كـــل اللي حصل بالظبط وانا اوعدك هساعدك واخلي موقفك كويس فــي القضية وتاخد اقل حكم .
: يا فندم والالية مـــا حصل .
: بردو مصمم علــى الانكار ، بعندك ده هتودي نفسك فــي داهية وهتاخد اعدام ، قول الحقيقة كـــاليةا لمصلحتك .
: يا فندم محصلش ولا طلعت الشقة دي ابدا مـــن اكتر مـــن ست شهـــور .
: فــي شهـــود انك طلعت الشقة فــي الظل ده وسفرك تاني يوم بيثبت علــىك الجريمة .
: والالية مـــا حصل ، لو حصل هقول بعــد مـــا وعدتني تساعدني ، لكن اقسم بالالية مـــا حصل .
: كان فــي علاقة بينك وبينها ولمـــا حصل حمل خوفت ان سركم ياستعلم فقتلتها ، صح ؟ اعترف احسن لك .
: اعمل ايه يا فندم علشان تصدق اني برئ ؟
: طيب يا مسعد انت مرومـــانسية حبوس معانا تجد هنا علــى ذمة التحقيق ، فكر كويس واوعدك لو اعترفت بكـــل اللي حصل هساعدك زي مـــا قولتلك انمـــا لو عاندت هيحدث موقفك سيئ جدا واكيد هيحدث مصيرك الاعدام .
وفــي حيث اليوم القادم وبعــد السؤال عن مسعد فــي محل عمالية أتي الضابط رؤوف بمسعد مـــن مرومـــانسية حبسه وقال الية : تحرياتنا اثبتت انك فــي يوم الخادث اخدت شنطة العدة بتاعتك اللي بتستخدمها فــي شغلك ومشيت بدري مـــن المحل وبعــدها اختفــيت وفــي حيث اليوم التاني سافرت بلدك ومش رجعت الا لمـــا عرفت اننا سألنا عنك ، لسه مصمم تودي نفسك فــي داهية وتنكر ولا هتعترف علشان نساعدك وتحسن موقفك فــي القضية ؟
: يا بيه انا مشيت بدري فــي حيث اليوم ده علشان اشتري شوية طلبات لأهلي فــي البلد كانوا موصيني علــىها المرة اللي فاتت ، واخدت شنطة العدة معايا علشان لمـــا بسيبهـــا فــي المحل واسافر برجع الاقيها ناقصة وبيتسرق مـــنها حاجات مـــن اللي بشتغل بيها .
: يعني مصمم علــى الانكار يا مسعد ومش عاوزنا نساعدك ؟
: يا بيه هي دي الحقيقة .
: للاسف يا مسعد كنت عاوز اساعدك والادلة كـــاليةا ضدك انا مضطر احولك علــى النيابة واعتقد كده القضية ثبتت علــىك .
تم تحويل مسعد للنيابة التــي واصلت معه التحقيق وكانت كـــل الأدلة ضده ، ورغم انكار مسعد المستمر ارتكابه الجريمة الا انه لم يستطع اثبات كـــلمــاته فتم تحويل القضية الي المحكمة .
انتشر خبر ثبوت جريمة قتل مسعد لشمس فــي الحي وتعجب علينا مـــن قتل مسعد اليةا رغم رومـــانسية حبه اليةا الــذي كان يعلمه العديدين .
وعلم علينا بحمل شمس قبل قتاليةا ممـــا جعل كـــل المختلطين بهـــا محل شبهة اخلاقية .
حتي ان اصحاب المـــنزل التــي تعمل به نادية صديقتها المقربة قرروا طرد نادية مـــن العمل لديهم .
وعندمـــا حاولت نادية الدفاع عن نفسها اتهمها اصحاب المـــنزل بأنه اخلاقها وسلوكها محل شبهة بسبب صداقتها لشمس .
خرجت نادية بعــد ان جمعت كـــل ملابسها ومقتنياتها ودموعها تسيل علــى وجهها مـــن شدة مـــا تعاني .
صدمـــات مجتمعة مـــن صديقتها التــي قتلت وساءت سمعتها بعــد موتها ولعنة صداقتها اليةا والتــي اصابتها وجعلتها تفقد مصدر عيشها وايضا رومـــانسية حبيبهـــا الــذي ينتظر ظلاً آخر تنفــيذ حكم الاعدام .
شعرت بأنه الدنيا معتمة شديدة السواد امـــامها ولم تستطيع ايقاف دموعهاحتي وصلت الي باب العمـــارة حتي رأها عبده ابن همـــام البواب .
تعجب عبده مـــن بكاء نادية فسأاليةا عن السبب ….
: بتعيطي ليه يا نادية مـــالك فــي حد مزعلك ؟
: اصحاب الشقة طربدوني وانا خلاص مـــاشية ومش عارفة هعمل ايه .
: اللي قطع رزقك مـــن تجد هنا هيوصل رزقك فــي حته تانية .
: ونعم بالالية ، بس انا يا عبده الدنيا كـــاليةا ضلمت فــي وشي مرة واحدة ، اطردت مـــن شغلي و صرومـــانسية حبتي مـــاتت حتي مسعد اللي برومـــانسية حبه هيتعدم .
ضحك عبده وقااليةا : خلاص رومـــانسية حبيني انا وخلاص .
ابتسمت نادية رغم دموعها وقالت : انت لسه صغير يا عبده .
: لأ انا مش صغير انا عندي ١٥ سنة .
: بكره هتكبر وتلاقي عروسة زي الفل انمـــا انا سبني فــي حالي ، مش عارفه اعمل ايه دلظلي ، لو كانت شمس الالية يرحمها عايشة يمكن كانت وقفت جنبي .
:كـــلمي الدكتورة زينة اللي كانت بتشتغل عندها شمس يمكن تشغلك مكانهاا . دول مـــن ساعة موت شمس مفــيش ولا واحدة راضية تشتغل عندهم .
: مش هينفع يا عبده .
: كـــلميها بس انا عارف هي اكيد عاوزة حد يشتغل عندها مكان شمس اصاليةا مشغوالية علطول ، ده حتي لمـــا راحت مع جوزها وولادها المصيف رجعت بعــدها بيومين بالليل وطلعت الشقة اخدت حاجات ونزلت سافرت تاني بالليل علطول .
: رجعت بالليل ؟ !!
الحلق ٧ ( الأخيرة )
: رجعت بالليل ؟ !!
: ايوه تقريبا كانت ناسية حاجات علشان علطول مشغولة رجعت اخدتها وسافرت تاني .
: وكانت لوحدها يا عبده ؟
: لأ ، كان معاها دكتور عاصم .
: وطلع ونزل معاها ؟
: ايوه يا نادية طلعوا مع بعض ونزلوا مع بعض ومشيوا مع بعض .
: ومقولتش ليه يا عبده كـــل ده ؟!! سايب المسكين فــي السجن بقاالية ٥ شهـــور وخلاص قرب يتعدم .
: اقول ايه انا مش فاهم حاجة .
: انت تيجي معايا دلظلي حالا .
: هنروح قين ؟
: تعالي بس وكـــل الكـــلمــات اللي قولته ده تقوالية للظابط . انت ربنا جعلك سبب ننقذ بيه مسعد .
اخدت نادية عبده وذهبت لقسم الشرطة و حكي عبده كـــل مـــا رأه للضابط .
رد الضابط مـــنفعلا : وساكتين كـــل ده !!! ده مسعد اتعدم النهارده .
صرخت نادية واجهشت بالكاء والعويل .
رفع الضابط رؤوف التليفون واتصل بالسجن ليستتعلم عن تنفــيذ حكم الاعدام فــي مسعد . ثـــم قال : الحمد لالية . اوقفوا تنفــيذ نظام الحكم حالا . فــي مستجدات فــي القضية .
ابتسمت نادية ثـــم ظلت تردد) الحمد لالية ) .
قال الضابط : انتوا لازم تيجوا معايا حالا النيابة علشان تشهد يا عبده باللي انت شوفته وبعــدين نكمل اجراءات وقف تنفــيذ حكم الاعدام وفتـــح التحقيق فــي القضية مرة تانية .
وفــي النيابة تم ايقاف تنفــيذ نظام الحكم و االعودةة مسعد الي مرومـــانسية حبسه مؤقتا وفتـــح التحقيق فــي القضية مـــن حديث واصدار ضبط واحضار للدكتور عاصم وزوجته زينة .
وفــي قسم الشرطة وبعــد مواجهة زينة بشهادة عبده ابن البواب علــىها وعلــى زوجها بدأت زينة فــي سرد مـــا حدث بكل تفاصيالية …….
: انا هتكـــلم واقول لحضرتك علــى كـــل حاجة بكل تفاصيالية …..
انا اتجوزت عاصم عن رومـــانسية حب مـــن ٢١ سنة ومـــن ظلها وهـــو عمره مـــا بص لواحده غيري لحد مـــا هي جت تشتغل عندنا . كانت اول مرة اجيب شغالة لمـــا حسيت اني تعبت مـــن شغل البيت مع شغلي فــي العيادة والمستشفــي ده غير ان ظروفنا المـــادية اتحسنت كتير .
اول مـــا عاصم شافها شفت فــي عينيه نظرة اعجاب شديد اليةا وبقيت عينيه علــىها طول الظل .
ورغم اني نبهته اكتر مـــن مرة الا انه كان بيحاول يداري اعجابه بيها قدامي لكن عينيه كانت بتفضحه . لحد مـــا زهقت وقولتالية اننا لازم نمشيها .
عاصم رفض يمشيها وقالي لو مشيت مش هيجيب واحدة غيرها ووعدني انه مش هيبصاليةا تاني .
وفعلا مـــن ساعتها لاحظت ان اهتمـــامه بيها انتهي . وانا اطمـــنت ومشيت الحياة طبيعية لفترة طويلة وبعــدين مـــن فترة رجعت مـــن الشغل بدري لقيت مروان ابني واقف معاها فــي المطبخ وبيعاكسها وهي بتصده وبتمـــنعه .
اخدت مروان فــي اوضته وضربته وهددته اني هقول لباباه ، لكن هـــو وعدني انه مش هيعمل كده تاني وفعلا داريت علــىه ومش قولت لعاصم .
بعــدها دخلت المطبخ وضربت شمس بالقلم وقولتاليةا تلم حاجتها وتمشي . قعدت تبكي و قالتلي ان مروان هـــو اللي كان بيعاكسها وهي بتمـــنعه وده حصل اكتر مـــن مرة وكانت مش بتتكـــلم علشان مش تسبب مشكـــلة ويتقطع عيشها .
بكت كتير واترجتني اني اسيبهـــا تشتغل ومش امشيها لأنه ماليةاش مكان تروح فــيــه .
صعبت علــىا وحسيت انها ماليةاش ذنب وسيبتها تشتغل .
بعــدها كانت كـــل شوية ايام تستأذن مـــني بحجة انها هتروح تزور حد مـــن قرايبهـــا ، فــي الاول مش اهتميت لكن لمـــا الموضوع ده اتكرر كتير شكيت فــيــها وقررت اراقبهـــا .
ولمـــا راقبتها كانت الصدمة لمـــا شوفتها بتقابل عاصم وبيطلعوا عمـــارة مع بعض ، كنت هموت مـــن الغيرة وطلعت علشان اواجههم لكن مقدرتش ونزلت تاني وروحت البيت وفضلت افكر اتصرف ازاي بعــد مـــا عرفت خيانته ليا ومع مين ؟ مع الشغالة بتاعتي !! كان فــي حرب جوايا بين كرامتي اللي انجرحت وبين رومـــانسية حبي لعاصم وفــي النهاية طلبت مـــن عاصم الطلاق ……
: عاصم .
: نعم يا رومـــانسية حبيبتي .
: طلقني .
: بتقولي ايه ؟
: بقولك طلقني حالا .
: انتي اتجننتي ؟!!!
: طلقني علشان متجننش بجد .
: مـــالك يا رومـــانسية حبيبتي فــي ايه ؟
: مفــيش ، عايزة اتطلق .
: لأ مش هطلقك .
: لأ هطلقني ودلظلي حالا .
: انتي اكيد اتجننتي ، طيب قوليلي عايزة تطلقي ليه وانا اطلقك .
: علشان شوفتك وانت بتخوني مع الخدامة . سليم هـــو ده مستواك .
ارتبك عاصم وقااليةا : انتي بتقولي ايه ؟ جبتي الكـــلمــات ده مـــنين ؟
: بلاش تستعبط لأنهي شوفتكم وانتوا طالعين العمـــارة مع بعض . طلقني بقي فــي هدوء وروح اشبع بيها .
: طيب اهدي وانا هفهمك كـــل حاجة .
: هتفهمـــني ايه !! روح اشبع بيها بس خلي بالك زي مـــا عملت معاك هتعمل مع غيرك ، سليم اشكال قذرة .
: لو سمحتي كفاية كده ، اللي انتي بتتكـــلمي علــىها دي مراتي .
: مراتك !! انت. بتقول ايه ؟؟ ده انت وقعتك سودا !! تتجوز الخدامة !! لأ بقي ، يبقي انت لازم تطلقها هي حالا . انا كنت فاكراك بتخوني معاها طلعت متجوزها كمـــان !! وانا مش هسيب واحدة زي دي تنتصر علــىا وتعمل راسها براسي ، طلقها حالا .
: مش هقدر اطلقها علشان حامل .
: حامل !! حامل ايه يخربيتك !!
: بصي بالراحه علــىا بس وانا هفهمك كـــل حاجة وهعمل اي حاجة تطلبيها مـــني .
: استني بس يا دكتور يا محترم ، قولي سليم هي حامل مـــنك ولا مـــن مروان ابنك ؟
: بتقولي ايه ؟؟؟
: بقولك اني شوفت ابنك مروان معاها قبل كده ، تبقي حامل مـــنك ولا مـــن ابنك يا دكتور يا محترم ؟؟
: انتي بتكدبي علشان تكرهيني فــيــها ، صح ؟
: لا يا رومـــانسية حبيبي مش بكدب وانا كنت همشيها مـــن البيت بس هي قعدت تبكي وتترجاني وانا زي المغفلة سامحتها وداريت علــى الموضوع علشان ابني .
وتجد هنا قاطعها الضابط وسأاليةا : وهي كانت حامل مـــن ابنك فعلا ؟ يعني حصل حاجة بينها وبين ابنك ؟
: بصراحة لا محصلش اكتر مـــن انه كان بيعاكسها بس .
: يعني سوأتي سمعة البنت وهي مظلومة ؟؟
: لأ . مش مظلومة ، اللي تخطف جوزي مـــني وبعــد السنين دي كـــاليةا رومـــانسية حب وجواز متبقاش مظلومة .
: طيب كملي ايه اللي حصل بعــد مـــا قولتي لعاصم كده ؟
: قدرت اقنعه ان حصلت حاجة بين شمس وبين مروان ابننا ، بعــدها باس ايدي وراسي واترجاني اسامحه ووعدني انه يطلقها بعــد مـــا يجهضها .واتفقنا اننا مش هنقواليةا ان انا عرفت لحد مـــا اللي فــي بطنها ينزل وبعــدين يطلقها ونطردها .
حاولنا بعــدها بأكتر مـــن اليةة اننا نجهضها لكن دايمـــا كنا بنفشل .
لمـــا بقيت حامل فــي ٤ شهـــور عاصم قالي ان لو حاولنا نجهضها تاني ممكن تموت .
سافرنا المصيف واحنا تجد هناك قولتالية نرجع بالليل نجهضها ولو حصاليةا حاجة هنبقي احنا بعيد عن الشبهة لأنتجد هنا مسافرين .
وفعلا رجعنا بالليل وطلعنا ببدون مـــا حد يشوفنا واثناء محاولتنا اجهاضها كانت بتقاومـــنا بكـــل قوة وانا مـــن غيظي مـــنها خنقتها لحد لمـــا مـــاتت ، كنت لازم انهي حياتها زي مـــا دمرت حياتي ، مش هنكر اني ندمـــانه لكن رغبة الانتقام لكرامتي ورومـــانسية حبي كانت اقوي مـــن اي حاجة تانية .
: وعلشان كده هتدفعي تمـــنها حياتك ، هي مش دمرت حياتك ابدا هي انسانة ومـــن حقها تعيش مع اللي بيرومـــانسية حبهـــا لكن انتي اللي دمرتي حياتك وحياتها وحياة جوزك وابنك .
خرج مسعد مـــن السجن بعــد نظام الحكم ببرائته وحكم علــى زينة بالاعدام شنقا بينمـــا حكم علــى عاصم بالسجن ١٥ سنة …
انتهت
تحياتي
العودةل عبد الالية
الدليل الاستراتيجي لإتقان اللغة الإنجليزية: مـــن التأسيس إلــى الكفاءة المهنية فــي البيئة الاقتصادية والتكندخولية المعاصرة، لم…
دليل الطلبة: اللينك نتيجة الشهادة الإعدادية 2026 برقـــم الجلوس والاسميعيش آلاف مـــن الطلبة بالصف الثالث…
بعــد اعتمـــاد النتيجة.. تنسيق الثانوية العامة محافظة المـــنوفــية المتوقع 2026-2027 لكل الإدارات التعلــىميةمع إعلان نتيجة…
مدرسة الضبعة للطاقة النووية بعــد الشهادة الإعدادية 2027.. الشروط والمميزات والفرص المستقبلتُعد مدرسة الضبعة الفنية…
📘 مراجعة شاملة كيمياء بالصف الثالث الثانوي 2027 | ملخص المـــنهج كاملًاتُعد مـــادة الكيمياء مـــن…
دليل تخصصات أولى جدارات التعلــىم الفني التجاري 2025/2026 ونظام التقييم الحديثمـــنهج جدارات شعبة التعلــىم الفني…