اليةه عمل الارز البسمتي
هرفكم ازاي تعملو الارز البسمتي زي بتاع المطاعم فــي المـــنزل وبكـــل سهـــوالية 👌
المكونات :-
- لكـــل#1 كوب ارز
- 1.5 كوب مـــاء
- فلفل الوان متطقع شرائح(جوليان😁)
- جرز مبشور
- كرفس >>>ااختياري<<<<
- زبده
- مكسرات وزبيب>>>ااختياري<<<<
البهـــارات:-
- ورق لوره
- رومـــانسية حبهـــان
- لمون مجفف
- ارونفل
- قرفه خشب
- جنزليل ملعه صغيره متكترشي😉
- كركم +كاري
- مرقه دجاج بودر >>>يفضل تكون نوع نضيف الطعم كـــاليةا مـــنها لو مش هتحط مرقه طبيعي<<<<
- كامينا ….لون طعام مش عايز متحطش يعم
- ملححححححححححححححححححححححح
اليةه التحضير:-
- اول خطوه تغسل الارز كويس جدا مـــن غير نقع وبعــده انزل بالارز فــي المصفه لحد مـــايجف تمـــامـــا
- ضع كميه مـــناسبه مـــن الذبده فــي الحالية انزل علــىها بلفلفل الاوان والكرفس والبهـــارات السليمه (ورق لوري_ لمون مجفف_ رومـــانسية حبهـــان_ارونفل_قرفه خشب)دقيقتين
- انزل بالارز فــي الحالية ويقلب متميزا مع البهـــارت والذبده علــى نار متوسطه حوالي 5دقائق
- انزل بيي الربهـــارت المجففه والون لو ترومـــانسية حب
- متنساش تضبط الملح مش كـــل حاجه هتكبهـــا يعني(❁´◡`❁)
- ضع المـــاء المغلي علــى حسب كميه الارز لكـــل 1 كيلو 6 كوب مـــن المـــاء
- يترك علــى نار متوسطه حتي يتشرب المـــاء
- ضع الجزر المبشور علــى الناحه الخشنه
- ثـــم يوضع علــى نار هادي حتي ينضح تمـــامـــا
- الجرنشه زبيب مكسرات الي ترومـــانسية حبه والالية مش محتاج اصلا
بس كده خلاص بالف تجد هنا شوفت سهل ازاي😁
ممكن بقا تعمل جمبهم مـــاشي بوتيتو وسوتيه حاجه كده لزوم الدايت واللذي مـــنه😎
المـــاشي
بيتعمل ازاي ده 😨
- قطع البطاطس قطع متوسطه ومتساويه عشان تستوي مع بعض
- انزل بالبطاطس فــي مـــاء مغلي بجدير بالذكر المـــاء تكون مغاه للبطاطس لغايه مـــايستوي تمـــامـــااااااااااااااااا
- صفــي البطاطس مـــن المـــاء واهسها بي اي حاجه عندك لو ملقتش ظهر الكوبيا وهتمشي الدنيا
- انزل بالذبدا وكريمه الطهي وملح وفلفل ابيض مفــيش يبقا اسمر ميضرش وجوزه الطيب
بس ياسيد خلصنااااااااا🥳
السوتيه
سوتيه قال شويه خضار متقطعين ومسلوقين محتاجه يعني فزلكه🧐
- قطع الخضار الي ترومـــانسية حبه(جزر -كوسه – بروكـــلي – فصوليا خضرا -مشروم فريش طبعا – فلفل الوان )
- اسلق الخضار الناشف الاول …..ناشف😾زي الجزر والبروكـــلي والكوسه بس حاجه بسيطه واي حاجه بقا تحطها زي دول
- انزل بالزبده وفص ثوم مفروم والخضار لحد السوا الي تفضالية
- طبعا المشروم اخر حاجه بيستوي بسرعه
- زره حلوه وفصوليا حمرااااااااااااا
- البهـــارات بقا احط ايه____________ اه ملح ,مـــاجي ,فلفل اسمر بس كده حلو اوي
الشيف :-سيد