الحلقة اثنا وعشرون مـــن قصة #فارس_الاسلام
بعــد مـــا رجع النبي علــىه الصلاة والسلام مـــن الطائف وهـــو لسه هيولج مكة قابالية زيد بن حارثه
وقال للنبي علــىه الصلاة والسلام ازاي هتدخل مكة والكفار متربصين لك ومش هيسبوك!
رد النبي علــىه الصلاة والسلام
وقال الية: (يا زيد إن الالية جاعل لمـــا ترى فرجاً ومخرجاً، وإن الالية ناصر دينه، ومظهر نبيه) وكـــالية يقين بنصرة الالية ليه ولدينه الاسلام، وكـــل النبي كان حمـــاسه للدعوه تاني وعاوز يرجع يدعي اهل بلده بكـــل نشاط!
فكر النبي علــىه الصلاة والسلام ازااي يحمي نفسه ويولج مكة مطمـــن
ففكر فــي اليةة حلوة، الكفار كان بيعملوها وهي الاجاره!
ودي زي نظام البوديجرد كده ، ياعني كانوا بيستأجروا بعض للحمـــاية الخاص او حمـــاية الممتلگات!
المهم النبي علــىه الصلاة والسلام مدخلش مكة الا بعــد مـــا بعت للي بيتأجروا للحمـــاية،لان هـــو معدش ليه ضهر بعــد عمه ابو الطلبة!
واكبر حد فــي عيلته “بني هاشم” هـــو “ابو اليةب “اكبر عدو للاسلام“
واول مـــا النبي فكر ،فكر فــي اجارة مشرك!
وده طبعا عشان لو اجر مؤمـــن، هيحدث الموضوع بمثابة حرب ومواجهه لقريش،بين كافر ومؤمـــن!
المهم النبي علــىه الصلاة والسلام بعت مرسال لـلأخنس بن شريك، ولكن طلع الاخنس مفــيــهـــوش اي نخوة ورفض بحجة ان هـــو مش رجل اصيل فــي مكة!
فبعت النبي علــىه الصلاة والسلام لسهيل بن عمرو وده كان مـــن عظمـــاء مكة وكان مـــن حقه يوافق وكمـــان قوي للحمـــاية دي، لكن رده كان ان بني عامر لا تجير علــى بني كعب وسهيل كان مـــن بني عامر
والرسول صل الالية علــىه وسلم كان مـــن بني كعب!
لكن النبي كان فاهم القوانين دي كويس وعارف ان القانون ده بالذات مش لازم
ويقدر يحميه لان ينفع بني عامر تجير علــى بني كعب
بس هي حجج مؤدبة عشان يبعــدوا عن اجارة الرسول صل الالية علــىه وسلم
فبعت النبي مرسال تالت للمطعم ابن عدي
وده لو فكرين اسمه، رجل مـــن الخمسة اللي رفضوا الوثيقة بقطيعة اهل النبي علــىه الصلاة والسلام
وكان مـــن زعمـــاء مكة وسيد قبيلة بني نوفل ابن عبد مـــناف
وافق المطعم ابن عدي علــى اجارة النبي علــىه الصلاة والسلام
وقال لولاده واهالية استعدوا بالسلاح وجهزوا نفسكم وخليكم عند اركان البيت لاني
اجرت محمدا !
وخرجت كتبية مـــن بني نوفل تستقبل النبي علــىه الصلاة والسلام
وفعلا حوطوا عالنبي علــىه الصلاة والسلام للحمـــاية ،وفضلوا مـــاشين لحد مـــا وصلوا للبيت الحرام
فصلى النبي صل الالية علــىه وسلم ركعتين وقام المطعم ابن عدي ينادي عالناس ويقول
يا معشر قريش ،اني قد اجرت محمدا ،فمحدش يقرب مـــنه او يفكر يأذيه، وقاموا وصلوه لبيته
وقعدوا قدام البيت يحموه! !
وده طبعا كان شئ عظيم ان النبي علــىه الصلاة والسلام دخل مكة مرفوع الراس
وعرف المشركين انه باالية طويل ونفسه اطول للدعوه لالية عز وجل
خصوصا انه صلى فــي المسجد الحرام قدام الناس والحجاج كـــاليةم علــى اليةة المسلمين !
وده معناه اني هدعي للاسلام ديمـــا ومش هخاف والنصر النصر لا محاالية!
ولكن النبي كان حكيم وفاهم ان حمـــاية المطعم ابن عدي،حمـــاية مؤقتة ومش هتدوم
لان المطعم ده كافر ،وقريش مش هتسيبه يحميه فترة طويالية!
اذا كان ابو اليةب اللي يعد عم النبي علــىه الصلاة والسلام عدو ليه واول واحد هيفكر يأذيه!
يبقى المطعم مش هيصمد كتير قدام الناس دي كـــاليةا!
فقعد النبي علــىه الصلاة والسلام يفكر فــي بديل للمطعم ابن عدي عشان يحميه ….
يتبع ……
صلوا عالنبي فــي كومـــنت 🤍