قصص وروايات

قصة اسطورة الرزام – Twice

عودة بعــد طول غياب دي اول قصة اكتبهـــا فــي حياتي واول مرة انزاليةا

اسطورة الرازام

طبعا اكيد ناس كتير سمعت عن الاسطورة دي وسمعت عن الرازام دة وكـــلمــات كتير طلع علــىة انو جن وانا عفريت وانا ساحر وانو انسان بس شكـــلو بشع وعندو قوة خارقة انا انهاردة جيت علشان اصححلكم معلومـــاتكم انا مصطفــي عندي 24 سنة شغال مـــندوب مبيعات مـــن القاهرة انا مـــن النوع الي لو مين قالي علــى الجن والعفاريت اصدقو انا مش مقتع بوجودهم اساسا مع انهم مزكورين فــي القراءن بس مش مصدق انهم ممكن يئزو او يبانو لي اي شخص زي مـــا بنسمع ان فــي واحد ملبوس والكـــلمــات دة مش داخل دمـــاغي لغاية لمـــا جة الظل الي شوفت فــية اسود ايام حياتي الموضوع ابتدي لمـــا كان عندي طلبية اوديها فــي شقة فــي المالعودةي الطلبية عبارة عن اسطوانة ايوة اسطوانة بس شكـــاليةا غريب وفــيــها رموز غريبة وانا باخد الطلبية بصيت للمدير بتاعي بقلو اية دة ومـــن امتة احنا بنوصل الحجات التافه دي مـــا الي باعت الاسطوانة يبعتلو الحاجة علــى النت اية الشغل القديم دة المدير قالي دا مش شغلنا يبعت ولا ميبعتش هـــو طلب مـــننا نوصل الغرض دة ودفع الفلوس وبزيادة اتفضل شوف شغلك ومش عاوز كـــلمــات كتير بصتلو با استغراب وقلتلو حاضر مع اني مش مقتنع وهموت واعرف اية الي فــي الاسطوانة دي اخت الفزبة بتعتي واخت الورق بتاع التسليم ومشيت وانا طول مـــا انا مـــاشي هموت واعرف الفضول هيقتلني عاوز اعرف اية دة ولية بعتو فــي اسطوانة مليون حاجة بتقولي افتـــحها وشوفها بس برضو علــى قد مـــا انا عاوز افتـــحها قلبي كان مئبوض بس الفضول اعمل فــية اية بقا قررت افتـــحها قولت انا هـــوصل البيت بسرعه اشوفها بعــد، كدا اوديها لو سئلوني اتاخرت لية هقواليةم اي حجة الالية زحمة حصلت مشكـــلة المهم لازم اشوفها وبل الفعل روحت البيت وفتـــحت الجهاز بتاعي وقمت حاطت الاسطوانة الاسطوانة اول مـــا اتحطت الجهاز قلب شاشة سودة قولت ينهار ابيض الاسطوانة المرة دي بوظت الجهاز عاوز اخرجها مش عارف مش رادية تخرج والجهاز مش عاوز يفتـــح وبعــدين بقا فــي حيث اليوم الي مش هيعدي دة هعمل اية هتصرف ازاي انا كدا هروح فــي داهية واول مـــا قولت هروح فــي داهية لقيت الجهاز اشتغل وجملة اتكتبت علــى الجهاز تم التحضير والاسطوانة خرجت لوحدها طبعا انا مش مستوعب الي بيحصل دة بس محطتش فــي دمـــاغي قولت الحمد لالية انها خرجت قمت طافــي الجهاز واخت المكنة وبسرعه علــى العنوان خبط الباب فتـــحلي راجل فــي الخمسينات شكـــلو غني مـــن الناس الغنية والي العز باين علــىهم قلتلو انا مـــندوب شركة م وجيت اسلمك الطرد بصلي كدا وابتسم ابتسامة صفرة كـــاليةا خبث وقالي هات الورق يا مصطفــي بصتلو كدا قولتلو عرفت اسمي مـــنين قالي مـــنا اتصلت بي الشركة علشان الطرد قالولي مصطفــي هضروريهـــولك قلتلو اه قالتلو تمـــام حضرتك يا فاندم ممكن تمضيلي تجد هنا ومضي الاستلام ولقيتو بيطلع فلوس كتيييير وبيدهاني بقلو اية دة قالي خليهم علشانك قلتلو شكرا بس وانا مـــاشي لقيتو بيقولي انتا صعبان علــىا قلتلو نعم؟ 
صعبان علــىك ازاي بصلي كدا بارتباك وقالي اصدي يعني علشان المشاوير والشمس الي انتا فــيــها ورايح جاي بتتعب والاهم مـــن كـــل دة انك امين ومفمرتش تفتـــح الاسطوانة بس اليةتو وهـــو بيقواليةا بيقواليةا بي خبث يعني بيقواليةا اكنو بيقولي انا عارف انك فتـــحتها وانا طبعا مدققتش علشان لو دققت هروح فــي داهية وممكن اترفد قلتلو شكرا يا فندم احنا تحت امر حضرتك واختي بعضي ومشيت بسرعه وانا دمـــاغي بتلف قمت رجعت الشركة وسلمت الحاجة وخلصت شغلي ورجعت البيت وقولت اخش اخد، شاور وانام بس وانا داخل الحمـــام سامع صوت غريب جاي مـــن الاوضة بتعتي دخلت الاوضة ملقتش حاجة بس لفت نظري ان الجهاز شغال قولت فــي دمـــاغي هـــو انا مش قفلت الزفت دة قبل مـــا انزل قولت يمكن النسيان مـــن التوتر والتاخير والاسطوانة دي جاي اقفل الجهاز اول مـــا لموست الموس لقيت جملة اتكتب

ا ل ر ا ز ام
يحضر

قولت وبعــدين بقا هيا الاسطوانة دي بوظت الجهاز ولا اية ربنا يستر ومدفعش فلوس كتير فــي تصليحو بس فجئة الشاشة الكـــلمــات اختفــي مـــن علــىها وبقت سودة ببص علــىها وانا مستغرب علشان الاقي جسم غريب ورايا !!!!!!

يتبع فــي الجزئ التاني

زر الذهاب إلى الأعلى