قصص وروايات

رواية اسمعهم يهمسون الجزء 1

اين انتم يا عشاق الرعب قصصي وكتاباتي كـــاليةا تشويق 😍😍

انهاردة قصتنا اسمها ( اسمعهم يهمسون) 

( اسمعهم يهمسون)

مـــن زمـــاااااان مـــن اكتر مـــن 1000 عام كان تجد هناك مجموعه مـــن السحرة يحاولون السيطرة علــى مجموعه مـــن المخلوقات التــي لم يعلم حد حتي الان مـــا طبيعة هذة المخلوقات هل هم جن ام شياطين ام عفاريت ام ارواح ام كائنات فضائية لا حد يعرف حيقتها انهم ابشع مـــا استعلموة ولاكن المعروف عنهم انهم لا يئزون البشر ولاكنهم اذا تعدي علــىهم احد او كان يريد ان يتدخل فــي شئنهم فا ان ايامة تكون ابشع مـــن الجحيم انهم ابشع مـــا يقال عنهم كمـــا ذكرت الاساطير انهم اجسام متحلالية وجلدهم متاكـــل اليةم عين واحدة فــي وسط الرئس بيضاء تمـــامـــااااا ليس تجد هناك رموش بل نار تجد هناك مـــنهم الطوال وقصرين القامه سريعون الحركة لدرجة لا تستطيع ان تلمح تحركاتهم اقوياء جدااااا 
بس يا جدي همـــا الناس دول قاعدين فــين ولو حد عاوز يرحاليةم يرحاليةم ازاي 
يا ولدي مجرد التفكير بهم يحضرهم اسمع كـــلمــاتي متخلنيش اندم اني حكتلك حاااجة ولو فضلت كدا مش هحكيلك قصص تاني

خلاص انا مش هفكر فــيــهم تاني بس دول اسمهم اية

محدش يعرف ليهم اسم بس كـــل الاساطير بتقول اذا سمعت صوت همس فا اعلم انهم موجوبدون علشان كدا سموهم االيةاااامسون

يلا خش نام بقا علشان تروح فــي المدرسة

طبعا وانا نايم مش عارف انام مـــن كتر التفكير ونمت وعدت السنين ومـــات جدي

وبعــد 20 سنة

اه النسيان اعرفكم بنفسي انا احمد عندي دلظلي 26 سنة مـــن القاهرة مش متجوز واعزب عايش لوحدي امي وولدي اتوفو وانا عندي 4 سنين وجدي هـــو الي رباني ومـــن عدتي اني بعشق القصص والاساطير وبرومـــانسية حب اقراء فــيــهمـــا كمـــا علمـــني جدي وكان يحكي لي القصص ولاكن تجد هناك قصة واحدة الي واخدة تفكيري وكـــل حاجة قصة االيةامسون الي جدي حكهالي وانا عندي 6 سنين مـــنستهاش ابداء والغريبة اني مش لاقي كتاب ليها ولا اي حاجة تدلني علــى القصة دي محدش يعرف حاجة عنها لدرجة اني بدئت اشك ان جدي بيشتغلني وبيضحك علــىاااا وفعلا اقتنعت بكدا ومرت الايام بس الحكاية مش رايحة مـــن تفكيري مـــن الرغم اني عارف انها قصة خيفيه علشان مفــيش حاجة تدل علــى احداثها وفعلا ابتديت اتناسها واعيش حياتي ومر اسبوعين فا ناس صحابي جم عندي البيت يقعدو معايا كام يوم وهمـــا مصطفــي و عمر ومـــاذن ومحمود وبل الطبع ظبط البيت وهمـــا جم سعبدوني فــي توضيب البيت ودخلت اوضة جدي الي مكنتش بقرباليةا اصلا مـــن ساعت مـــا توفــي فا قولنا نوضبهـــا بل المرة دخلنا الاةضة واحنا بنوضبهـــا مصطفــي ومـــاذن كانو بيهزرو زي اي صحاب فا مـــاذن زق مصطفــي جامد نحية كومدينو فــي الاوضة فــي الكومدينو وقع بس الغريبة ان كان فــي وري الكومدينو باب صغير جدااا فــي الحيطة كـــلنا بصينا با استغراب وهمـــا سئلوني اية دة ومصطفــي قال فــي اي ياعم هـــو جدك كان بيخبي الفلوس وري الحيطة مش تحت البلاطة وقعدو يتريقو فا قررنا نفتـــح الباب دة ونشوف كـــلنا كنا متوقعين اننا هنلاقي فلوس كنز زي تفكير اي حد بس الي لقناة صندوق حديد فتـــحناه لقينا كتااااب غريب جداااا جلدو غريب ماستعلمش اية نوعو اكنو جلد حي فتـــحنا الكتاب اول صفحة مكتوبة فــيــها  احذر اذا كنت لا استعلم مـــا الــذي ينتظر ظلاً آخرك فا مـــن الافضل لك ان تتراجع فــيمـــا تفعلة لانك سوف تري الجحيم وانتقالب باقي الكتاب كـــلو صور لكائنات غريبة ورموز وكـــلمــات مش مفهـــوم بس لقينا فــية ورقة فــي نصف الكتاب مطبقة فتاحناها لقينها خريطة ومتتعلم علــى مكان محدد فــيــها وفــي ضهر الورقة مكتوب اليةة للوصول لاليةامسون واليةة تحضيرهم طبعا انا شوفت كـــلمة االيةامسون اتكهربت فــي مكاني يعني الكـــلمــات الي جدي قالو صح بس جدي بيعنل اية بي الحجات دي هـــو حاول يوصل ليهم والكـــلمــات دة جدي الي كاتبو ولا مين طبعا حصل نقاش كتتتير بينا واختلاف الرأي ان الكـــلمــات دة بجد ولا كـــلمــات فاضي زي اي مـــناقشة العودةي  بس واحنا بنتكـــلم الكتاب قلب صفحاتو لوحدو وكان فــي ورقة مطبقة مكتوب فــيــها اذا كنت تبحث عن االيةامسون فا علــىك الاستعانة بل الجان لحمـــايتك فا مسكنا الكتاب وبانتقالب بس الغريبة ان الكتاب عورني فــي صباعي ونزل دم علــى الكتاب والاغرب ان الكتاب شرب الدم فــي لحظة ومفــيش اي اثر للدم فــي كـــلمــات ابتدا يظهر مكنش واضح الاول كان مكتوب كا الاتي انا الوريث بحق عهد الاسلاف وبحق العهـــود القديمة بحق عهـــود الاجداد يحصل تفعيل العهد صارومـــانسية حب الارث ينادي تم المطلوب وبدمـــاء والوصل الموصول والعهد المربوط انا ولي العهد انا خادم العهد احضرواااااا طبعا بعــد مـــا قولت الكـــلمــات دة حسيت بحرارة شديدة جدااااا حوليا جسمي كـــلو كان بيولع ومش عارف السبب

وفجاءة مصطفــي قام وقال الكتاب دة لازم يتحرق ودة كـــلمــات فاضي فا انا ادخلت وقلتلو وانتا تحرقو بتاع اية الكتاب دة بتاع جدي ودة ورث مـــنو ومـــن رحتو مستحيل افرط فــية مـــاذن قالي يبني انتا مش شايف شكـــلو شكـــلو يخوف وانا قلقان مـــنو هـــو انتا مبتسنعش عن الكتب الي بتودي فــي داهية وجن وبتاع الكتاب دة شبههم وانا مش مرتحلو قام عمر قال فــي اي يا جدعان متسبوة برحتو وبعــدين جن مين وعفاريت مين ياعم انتا بتصدق الكـــلمــات دة ودخلنا ننام بعــد نقاش طويل وسبنا الكتاب وقلنا بكرة نشوف هنعمل اي ونمـــنا بس وانا طول مـــا انا نايم حاسس ان فــي حد بيرقبني انا مش شايفو وحاسس بسخونة جسمو وسامع جوة دمـــاغي كـــلمــات غريب مش مفهـــوم وفجاءة سمعت صوت صرخة جاالمدة طالعه مـــن مصطفــي بس مش انا لوحدي الي سمعتها روحنا لمصطفــي لقيناة بيبص للحيطة مبيتكـــلمش ثابن وهادي جدااا مدينا ضهرو ومركز اوي فــي الحيطة عمـــالين ننادي علــىة وهـــو ولا هينا بس سامعين صوت همس حولية سمعين ناس بتهمس علشان مصطفــي يلف وشو لينا ونتفاجئ ان عينة مش موجودة اصلا عين واحدة الي فــي وسط راسو وبيتكـــلم بلغة مش مفهـــومة وقال انتم استعلمون المكان مع ظهـــور حيث اليوم العاشر يبداء القربان واذا ارتم النجاة استعلمون اليةها همزة الوصل الوفاء تطهير قلوبكم نحن ننتظركم ومصطفــي ينتظر ظلاً آخركم لا تنسو مع ظهـــور حيث اليوم العاشر وصراااخ شديد اتملي فــي المكان وصداااع رهيب علشان الاقي نفسي علــى السرير نايم وامير ومـــاذن بيصحوني وبيقولولي فــي مـــن مصطفــي مصطفــي مش موجود قولتاليةم يعني راح فــين قام عمرو قال انتو مشوفتوش حاجة امبارح يعني فــي حاجة حصلت حلمتو مثلا قام مـــاذن قال حلم اية قومت قلتلو قصذك الكـــلمــات الغريب الي مصطفــي قالو محمود قال ايوة انا حملت بمصطفــي عمر قالي الالية ينور علــىك بصينا احنا التنين لمـــاذن قال وانا كمـــان حلمت الحلم دة بس مردتش اقول لتقولو علــىا مجنون قطع كـــلاتابعوني والباب روحت فتـــحت لقيت مريم ورحمة مريم تبقي صرومـــانسية حبتنا وخطيبة مصطفــي و صرومـــانسية حبتنا جم يطمـــنو علــىنا ومريم بتقول انا بتصل علــى مصطفــي تلفونو مقفول هـــو فــين علشان عاوزاة أمر إلزامي كـــلنا بصينا لبعض مش عارفــين نقواليةا اي نقواليةا عفاريت جم خادوة طبعا شكـــلنا باين اننا مخبين حاجة وعملين نتهته فــي الكـــلمــات فا قالت مصطفــي فــين قالت لو مخابين حاجة قولو علشان حلمت حلم غريب جدااا قولتاليةا حلم اية احكي قالت حلمت ان مصطفــي بيتعذب وبيقولي الحسيني وقالي روحياليةم همـــا عارفــين مكاني تعالي انقذيني بصتاليةا كدا اوووي وحكتاليةا علــى كـــل حاجة طبعا مصدومة بس مش الصدمة الي هيا علشان يعد حلمة حلم شبية للي حلمـــنا بية قامت رحمة قالت احنا لازم نشوف الخريطة دي ونروح ننقزو قام عمر قال انتي هبلة هـــو احنا عارفــين مين الي خطفــينو او خطفــينو ازاي وهنجيبو مـــنين قام مـــاذن قال انا اعرف واحد روحاني ممكن يساعدنا ويقولنا نعمل اية وبل الفعل اتصلنا وكـــلمـــناه وقالنا تعالو بس ممكن تقولي المشكـــلة اية علشان اديك المالعودة المـــناسب ليها مـــاذن حكالو واول مـــا قال اسم االيةامسون وقالو علــى الكتاب تعابير صوتو اتغيرت وقالو انتو فــين انا هجلكم حالا اوعو تلمسو حاجة وفعلا وصل بعــد ساعه الا ربع واستغربنا علشان المسافة مكنتش قريبة فا عمر قالو امـــال انتا جاي طاير ولا اية الراجل بصلو بصة مع ابتسامة باين مـــن معناها بطل ظرف قال وروني الكتاب اول مـــا شاف الكتاب كانت الدهشة ملياه زي مـــا يحدث شاف الي عمرو مـــاشافو وبيحلم بية قال قصة بقا احكولي كـــل حاجة بل الظبط مـــن الي حصل واية علاقة الكتاب دة بيكم وجة تجد هنا ازاي ابتدينا نحكيلو كـــل حاجة حصلت قام سئلني، اية علاقة بل الكتاب دة فا حكتلو عن جدي والقصة الي كان بيحكهالي ولقينا الكتاب ازاي بس وانا بحيكـــلو هـــو مش مركز معايا مركز مع حاجة فــي اوضة جدي قالي ممكن اخش اوضة جدك قلتلو اكيد طبعا اتفضل طلب مـــن الكـــل يقعد وميولجش وطلب مـــني اني ادخل معاه ودخلنا وقفل الباب علــىنا وقالي لو الي شاكك فــية وحاسس انو صح هنفتـــح علــىنا ابواب الجحيم لو تفكيري غلط الموضوع هيبقا سهل شوية قام مغمض عينو وابتدي يهمس بكـــلمــات غريب كـــلمــات مش مفهـــوم وهـــو مغنض عينو علشان اشوف كائنات غريبة عمـــالة تتحرك حولية وانا عاوز اتكـــلم واقلو صوتي مبيطلعش وطول مـــا هـــو بيهمس همـــا بيزيدو غضب بس مبيتكـــلموش عملين يلفو حولية مش مقربين مـــني قام ظهر كائن ضخم اسود تمـــام عينو بيضة تمـــامـــا جسمو كـــلو شعر شكـــلو بشع قام صرخ وهجم علــىة بس فــي اللحظة الي هـــو بيهجم علــىة قام فتـــح عينو بغضب شديد وكـــل حاجة اختفت تمـــامـــا بس هـــو مركز علــى حاجة ورايا ومركز اووي وبغضب وعمـــال يهز دمـــاغو لدرجة اني خفت مـــنو لسة بلتفت اشوف اي ورايا شوفت الي عمري مـــا اتوقعتو ….يتبع فــي الجزئ التاني احداث حديثة ومغامرات كتيرة هتحصل فــي رحلة محاولة البحث عن مصطفــي تابعوني  ورئيكم يهمـــني علشان استمر

زر الذهاب إلى الأعلى